Thursday, May 9, 2013

Tak tahu bukan maksud bodoh

Assalamualaikum semua.hye everyone!

Demam pasca pilihanraya umum 13 masih belum berakhir,setiap hari ada saja berita sensasi di dada akhbar dan muka buku.Cerita-cerita yang sebelum ini kita tidak tahu,telah dihebah dicanang merata-rata.Terbaru muncul parody bertajuk ''Tok Ali saya" di you tube.Macam-macam.Sistem demokrasi di Malaysia dikatakan telah rest in peace R.I.P.Rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum bangkit menuntut sistem pilihan raya yang lebih adil.Dengar khabar BERSIH 4.0 mahu dijalankan?Betul kah?

Namun bukan itu yang saya nak bawakan untuk post kali ini,ianya lebih menjurus kepada how we should act.

But what? 

Suatu hari sewaktu kelas Microbiology sesi petang (5 ptg-8 mlm),kami diberi tugasan untuk menyalin nota tentang our next credit Microbe.It is our last credit before final.Tengah belek-belek petri dish berisi agar dan bakteria yang diculture,saya bertanya kepada groupmate omputih saya

''Do u know what is this? MBL stands for what?''

''Hurm..dont know.yet...''

Lepas dia jawab camtu, i was like.wow.Positif ayat dia ni..Lebih kurang saya belum tahu lagi,lepas ni saya tahu.Kita,kalau jawab mesti macam ni...''Ha? yang ni,ala tak tahu la.'' takpun macam ni,''Sorry,saya tak tahu.''

See,sometimes ada benda yang kita boleh belajar from minah and mat salleh ni.Yes.Diaorang suka sosial,but,disiplin menuntut ilmu dan kesungguhan mereka patut kita contohi.Nak menuntut ilmu apa pun,disiplin mesti ada.I repeat.Disiplin.

Ayuh,mari mendisiplinkan diri dan fokus dengan matlamat kita.Siapa lagi nak mendisiplinkan diri kita kalau bukan diri sendiri? 

Ini kalilah! Hoho!


And now, the end is here 
And so I face the final curtain 
My friend, I'll say it clear 
I'll state my case, of which I'm certain 
I've lived a life that's full 
I traveled each and ev'ry highway 
And more, much more than this, I did it my way  





No comments:

Post a Comment