Thursday, January 24, 2013

Apa pun tak boleh.

Assalamualaikum

Selamat sejahtera dan salam 1 Malaysia! 

Alhamdulillah bulan Februari ni saya dah nak masuk semester enam.Tak sabar-sabar nak habiskan third year dan masuk tahun ke empat bulan September.Sedikit cerita tentang diri.

Oh yer isu kali ni saya nak share sikit adalah tentang keburukan makan mi segera dan sardin.Eh?Kenapa mi segera dan sardin? 

Sebab mi segera dan sardin adalah makanan kegemaran siswa-siswi dan tak terkecuali saya jugak! Saya tahu mi segera ni tak elok tapi atas alasan kegawatan ekonomi kadang-kadang memaksa saya untuk menelannya. -.-






Sungguh terkejut lagi terbeliak biji mata saya bagaikan nak terkeluar tengok gambar di atas.Alamak! Berapa bungkus mi segera dah aku telan?huhu.Please stop it cik Nina sebelum kidneys anda ada problem.Tahukan kalian kidneys andalah yang menapis segala bahan kimia dalam badan.Dan kalau terover dose bahan kimia,buah pinggang akan ada masalah dan susahlah nanti bila toksik dalam badan tak dapat dikeluarkan melalui urine.Masa muda-muda memanglah takda masalah lagi,tapi bila dah tua nanti?haaa..siapa yang susah?

Jadi atas kesedaran itu saya menghadkan mi segera.Kalau dulu asal lapar masak mi segera,mi segera mi segera.Kini saya hadkan hanya sebungkus dalam setahun.hehe.Mujahaddah!!






Sardin ni pula.urm..cuba kalian fikir.Apa yang menyebabkan tulang sardin ni lembut tak macam tulang ikan yang lain?

They put something la untuk lembutkan tulang sardin..and of course la bahan yang tak elok juga untuk kesihatan.

Fikir punya fikir kalau nak diikutkan memang banyak sangat benda yang tak boleh dimakan gitu.

But wait....

Bukan tak boleh makan langsung.Boleh.Boleh makan,tapi jangan melampau batas.Setakat nak rasa,setakat nak hilangkan kempunan tu amat dialukan.Ikut nafsu makan,memanglah semua sedap.


Selamat mengubah menu makanan anda!



No comments:

Post a Comment