Friday, February 10, 2012

mujur ada heater kalau tak



Assalamualaikum...

Moga ceria-ceria dan happy selalu kalian...dan paling penting hidup dalam redha Allah hendaknya.Insyaallah.



heater electric yang kami selalu guna time winter



Masuk kali ini,dah 3 kali saya terpaksa menukar portable heater saya dalam bilik.Pertama sekali rosak sebab heating elemen dia rosak..Kali kedua,fan dia tercabut!hee..ganas sungguh saya dan roomate kan?Dan untuk kali ketiga saya pun beli yang mahal sikit dan warranty yang lebih lama..kalau rosak,boleh tuntut yang baru.Nice!

Disebabkan sejuk yang melampau hari tu,suhu dalam -21 Celcius,kami duk merungut-rungut .sejuk la..malas nak keluar rumah la...then satu hari time tazkirah..kak naqibah saya cakap macam ni

''Mujur ada heater,kalau takda heater?'''
''Mujur ada rumah yang penebat haba,kalau takda rumah?''


heee.kami tunduk dan mata terkebil-kebil tangok carpet merah kat rumah dia.

INSAF!

Sebenarnya kakak usrah saya baru pulang dari Jordan,dia menceritakan betapa pelajar-pelajar di Jordan hidup seadanya dalam musim winter.Jauh sekali daripada kami di europe yang ada gas heater,rumah penebat haba,comforter tebal,air panas dan dll.

Mereka di sana air panas dahla kena tunggu lama baru ada,kalau habis,berebut-rebut la dengan kawan-kawan yang lain..rumah pula jenis yang summer house,memang sejuk la kan?
heater ada..tapi mereka hanya akan guna bila study..time tidur tutup..Jimat elektrik...jadi diganti dengan selimut tebal yang beratnya 9 kilo.Fuh! berat tu.





Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? '

Jadi,kita seharusnya berfikir dan muhasabah kembali..mungkin dalam kehidupan seharian,kadang-kadang terkeluar daripada mulut kita kata-kata seperti orang yang buta akan nikmat yang Allah beri.Ya kita manusia.Tapi manusia dikurniakan akal,untuk berfikir dan mencari hikmah apa jua yang terjadi.

Mungkin heater kita akan selalu rosak,tapi bersyukurlah yang kita pernah ada heater.Mungkin kita akan ada masalah keluarga,bersyukurlah yang kita masih punya ayah,ibu dan adik-adik.Mungkin anda tak suka tempat anda belajar sekarang,tapi bersyukurlah yang kini anda masih belajar bukan?Betapa ramai diluar sana yang teringin ada degree tapi tidak ada peluang mungkin ketiadaan wang atau masalah-masalah lain.





Saya hari tu duk list kenapa saya perlu bersyukur datang study kat sini walaupun perubahan musim yang kadang-kadang menyebabkan saya merungut sometimes

1.batch saya sikit.ya.tapi saya bersyukur dengan sikitnya kami,ini melatih kami untuk depend on ourselves more.so,kami akan kuat la kan?

2.studying medic in Poland tak sangat so strict seperti negara-negara lain.

3.orang-orang Poland baik.diaorang leh terima orang Islam di sekeliling diaorang sebab mereka dulu under jajahan komunis yang mengamalkan equality among them

4.Tukaran matawang zlotty takla banyak beza dengan ringgit Malaysia..so,kalau berbelanja tu tak rasa sangat mahal macam shopping kat Germany.Adess..pokai tengok duit euro melayang every time membeli!



Ya!bersyukurlah kita semua agar Allah menambahkan lagi nikmat ke atas kita semua.

Insyaallah~


No comments:

Post a Comment