Thursday, March 29, 2012

ada apa dengan MAAF?



Assalamualaikum semua!





                   " Maafkan saya..saya yang salah...harap awak boleh maafkan saya...''


MAAF. Satu perkataan keramat yang susah sangat nak diluahkan oleh kita semua!
Tambah-tambah bila kita rasa  

" aku yang betul..dia yang salah..asal aku pula nak minta maaf?''

''oh plisss,aku berada di pihak yang benar okay!'' 

dan bermacam-macam lagi ayat membela diri.





Ya! saya tahu...yang benar tetap benar,dan yang salah akan selamanya salah.Tetapi,kadang-kadang EGO yang membuak-buak dalam diri itu perlu direndahkan sedikit.EGO itu akan mengeruhkan lagi keadaan,EGO itu akan menjarakkan lagi ikatan dan EGO itu juga bakal memakan diri sendiri.

Siapa makhluk yang ego atas muka bumi ini? Perempuan? Lelaki?

Oh..rupanya IBLIS lebih dahulu EGO.....kerana EGO dan merasakan dirinya lebih mulia berbanding Nabi Adam,tidak mahu sujud kepada Nabi Adam,lalu dicampakkan keluar dari syurga. Dan kini manusia pula ramai-ramai mewarisi satu sifat iblis itu.





Kita manusia tiada yang sempurna.Nobody is perfect.Tapi tak salah untuk berusaha menjadi sempurna.Tak salah sama sekali.Tapi,jangan pernah menganggap pabila kita punya kedudukan,punya kuasa,sedikit berharta,maka cakap kita saja yang betul! Semua orang salah,lebih-lebih lagi orang yang kurang daripada kita.

Hentikan.

Hakikatnya,awal kita lahir ke dunia tanpa ada apa-apapun..dan bila mati kelak,kita pergi membawa amal masing-masing mengadapNYA





Jadi,jika merasakan kita ada berbalah,kutuk dan sewaktu dengannya..maka eloklah saling bermaafan meskipun kita berada di pihak yang benar.Benar atau salah itu tidak penting.Yang penting urusan kita dengan manusia selesai.

Selesaikan semuanya di dunia lagi..takut nanti di mahkamah Allah nanti kita tak sanggup nak berdepan.




p/s : moga apa yang berlaku lebih mematangkan diri.Sekian.

No comments:

Post a Comment