Thursday, March 8, 2012

dia pergi dulu daripada aku.


Assalamualaikum semua...

Diharap semuanya dalam sihat sejahtera..i want to say soooo sorry...lama tak update blog..kalian tahukan,angah dah pergi tinggalkan kami..angah menghembuskan nafas terakhir dah selamat dikebumikan 27 februari yang lalu.


I called angah as Noni (nama panggilan keluarga).





Untuk menyebut arwah Noni..pada awalnya sangatlah pelik.walaupun dia dah takda,memori,senyuman,dan suara angah tetap segar dalam ingatan ini.Seolah-olah dia masih ada dan menjalani hidup seperti biasa.Tapi...

Saya mengambil masa agak lama untuk set mind dan pulih selepas insiden ini.Hari first,memang otak ni tak boleh nak fikir apa...air mata ni senang sangat nak tumpah..tambah-tambah lepas solat.Hanya Allah saja yang tahu betapa sebaknya hati lepas telefon mak abah di kampung..Mereka suruh saya tabahkan hati..Redha dan fokus study saya.Terkilan satu hal.Terkilan sebab takda di sisi arwah saat dia  sedang bertarung dengan hidup dan mati.






Macam tu la saya untuk 3 hari lepas tu..bukannya nak nangis..tapi..bila duk sorang-sorang,senang sangat syaitan nak cucuk-cucuk hati ni.Dahla hari Jumaat tu ada exam Biochemistry dan hari Selasa ada Physiology...dengan emosi tak stabil kalian tahu jela macam mana preparation saya untuk 2 exams tersebut.

Satu malam bila saya sedang study Physiology..hati ni tetiba sebak sangat.Belek buku macam tak masuk apapun.Dalam fikiran,banyak sangat yang saya fikir.Masa depan,adik-adik,mak abah and bla bla.So,saya nangis je la.Hee..



.


Roomate saya yang menjadi teman pendengar setia pelik dengan saya yang tiba-tiba nangis kat meja study.Dia tanya.Saya jawab.

Ayah dia meninggal time form 5 sebab serangan jantung.


''Na,orang faham apa yang Na rasa sekarang. Na jadi macam ni sebab adik Na meninggal.Ye memang susah nak buat dan ceria macam dulu.Tapi tolong ingat..jangan jadikan kematian orang yang kita sayang sia-sia.''

Saya balas

''Orang bukannya nak nangis,,tapi banyak yang orang fikir..tanggung jawab tu rasa berat sangat..risau fikir masa depan adik-adik.Mak abah pun harapkan orang.Kalaulah nanti orang pergi dulu..''

Fisza jawab

"Na,masa depan tu misteri.Kita tak tahu apa yang akan jadi.Kalau Na rasa risau pasal rezeki,ingat yang rezeki tu Allah dah tetapkan untuk Na dan adik-adik.Jangan pernah rasa sebab kita,keluarga kita akan bahagia,itu semua Allah yang bagi.Mengadu pada Allah,Dia lebih tahu,,kalau orang cakap banyak pun,orang tak tahu nak cakap apa dah.Insyallah Dia aja yang boleh bagi Na tenang''

Malam tu saya nangis semahu-mahunya..Luahkan apa yang saya rasa pada Pemilik hati ini.



Saya ada daurah ritu..dan suka ayat ini

surah al-baqarah ayat 214

Ataukah kamu mengira kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) seperti (yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan diguncang (dengan pelbagai ujian)  sehingga rasul dan orang-orang beriman bersamanya berkata "bilakah datang pertolongan Allah?" dan ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat


saya suka juga hadis ini

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:

''Orang yg sgt bnyk mendapat ujian itu adalah para nabi,kemudian baru orang yg lebih dekat 

darjatnya kepda mereka.Orang diuji menurut tingkat ketaatannya kpda agamanya.Jika 

sangat kuat dlm beragama,maka sgt kuat pula ujian yng menimpanya,bila lemah dlm 

agamanya,maka diuji oleh Allah sesuai dgn tingkatan ketaatan pda agamanya.Demikianlah 

ujian itu sentiasa ditimpakan kpd seorang hamba sampai ia dibiarkan berjalan di muka bumi 

dalam keadaan tidak berdosa'' 

(HR.Tarmizi)


p/s:Benar.Bahagia itu datang dalam ketaatan.To Fisza,malu rasa asyik nangis depan 

awak.

AL FATIHAH to arwah Noni.













2 comments:

  1. every lives will go when the times come,,be strong,, don't let your heart sway from the love of Him..even he took someone dear to you,,be glad that you are alive to pray for your love one,,may god bless you always,,,

    ReplyDelete
  2. thank you kokoro.is getting better.

    ReplyDelete