Tuesday, January 31, 2012

semangat la sikit weh!


Assalamualaikum...

Saya kalau tak ada kerja memang suka memerap dalam rumah.Berkurung dalam rumah merupakan perkara paling best.Kalau nak diikutkan hati,nak berselimut 24 jam,makan selalu dan mengadap laptop je..

Tapi bila fikir-fikir balik,kalau asyik macam itu..sangatlah tidak produktif!Kadang-kadang marah dekat diri sendiri.Tak tahu mana tak kena bila semangat kini makin menurun.Hai?Makin bertambah umur makin hilang semangat?Kalau macam itu..habislah saya.Tak leh jadi ni..

Semangat yang kuat dolu-dolu makin lama makin hilang..tenggelam dalam kesejukan winter..eh?




Then,saya tahu sebabnya!

Saya sudah tidak lagi bercakap dengan diri sendiri depan cermin.Bunyinya macam saiko kan?Tapi itulah salah satunya cara untuk menaikkan balik motivasi diri..Masih ingat lagi..zaman sekolah menengah dulu,setiap pagi..saya akan mengadap cermin besar dalam bilik air.Mula-mula senyum dan cakap kat diri "Nina,semangat okay hari ini.Fokus.''.Punya la semangat kan?haha.Tapi memang berkesan .Wa cakap sama lu.


Bila dah naik uni..sibukla kononnya kan (kalah perdana menteri).Saya dah lama tinggal tabiat tu...patutla pun.Hari demi hari semangat nak study makin down.Aiyyak.
Come on la girl..medical student mana boleh malas-malas.Kesian pesakit nanti.

Wokeh la.Ha..hari ini satu tips saya kongsikan bersama..kalau motivasi makin menurun..make sure,mengadap cermin besar yang boleh nampak diri korang from kepala sampai kaki.Cermin kecil tak menjadi..Lepas tu,komen la pasal diri apa yang tak puas hati...Misalnya,"wei diri apa pasal kau ni makin lama makin jahat ha?'' Kemudian,cakap balik dekat diri solusi-solusi yang berkesan..

Last sekali berilah senyuman paling manis.Bukan sour tapi paling suwit sekali kat diri dan blah from cermin tu.Esok lusa insyaallah korang makin bersemangat balik!


Korang nak cuba?Sila-sila.Sila berebut cermin besar dalam rumah sekarang.^_^

Ho yeah!


No comments:

Post a Comment