Friday, January 27, 2012

Untuk perempuan yang belajar tinggi-tinggi





Cuti sekolah?? yeay!!!

Assalamualaikum semua!

Minggu ini dan minggu depan ialah winter break untuk kami yang duk belajar overseas ni.Semester baru start 12 hb 2.So,masa yang ada ini..apa lagi..isi dengan aktiviti-aktiviti best la!Senyum gembira kerana dapat lepak-ing lebih banyak kat rumah,baca buku non-akademik dan mengasah bakat terpendam.yippy!

Saya sedar betapa bergayanya kami belek buku ke hulu ke hilir,betapa kusyuknya kami menelaah pelajaran siang malam,betapa tingginya kami aim untuk setiap exam..kami tak lupa kami juga perempuan!

Bila sebut perempuan/anak gadis/wanita..yang terbayang adalah..susuk tubuh yang raut wajahnya lembut mempesona,tutur katanya halus dan sopan,langkah teratur,memasak  tu benda kacang la,menjahit pula dalam genggaman...dan..

Cop!ciri-ciri itu sudah agak luntur dalam diri perempuan/anak gadis/wanita zaman moden.Nak nak perempuan sebaya saya yang sejak form 1 sampai form 5 duduk sekolah asrama..preparation..dan fly!


ni siapa masak hangus ni?haha

Bukan salah asrama,bukan salah mak bapak kami yang tak ajar..cuma mereka taklah menekankan sangat yang kami ini perlu master memasak,perlu ambil masa berjam-jam belajar menjahit,dan perlu pergi kelas tata rias  wajah.

Saya masih ingat lagi...sejak kecil,abah dan mak saya selalu suruh saya score gila-gila setiap exam UPSR,PMR,SPM,A level..dan alhamdulillah..Allah izinkan saya untuk score dalam semua peperiksaan tersebut..kerana mereka percaya..hanya pendidikan sahaja yang dapat menjamin kehidupan saya di masa hadapan.Thanks mak dan abah kerana memberi saya semangat yang tak putus-putus sampaila saya berada di tahap sekarang.



Perempuan kena pandai bersolek juga.=)

Dalam kesibukan kami mengejar silibus dan segulung ijazah di luar negara ni,kami tak lupa yang kami patut mahirkan diri dengan kemahiran memasak,menjahit,mengemas,menjaga kecantikan dan bla bla..sebab kami tahu yang kami ini bukan sahaja bakal bergelar doctor/engineer..tapi akan sampai masanya nanti insyaallah bergelar isteri/ibu..dan ketika itu kalau baru nak belajar pegang kuali/belanga,memang lambat la nak master memasak!

Dan sebab itu,asal cuti je,apa lagi saya and gang serumah akan mengasah lagi menajamkan  bakat masing-masing.Ada yang pandai buat muffin,ada yang pandai buat pau kaya,ada yang reti buat kuih-kuih tradisional,dan macam-macam lagi lah..Kalau cuti..dapur tu tak pernah tak berasap.
Kalau musim exam,memang ya!Makan roti dah cukup.hehe



Kena pandai mengemas juga.^_^

So..kepada anda di luar sana..janganlah pandang serong atau nak kata macam-macam kat kami yang sedang belajar ini..andai kata kami belum master masak memasak,andai kata kami tak kenal yang mana satu halia dan lengkuas,andai kata kami menjahit pun baru level satu..maafkan kami dan beri kami masa untuk kami penuhkan ilmu dalam dada.Kekadang kami juga tersepit antara kehendak diri dan pandangan masyarakat yang duk mengata kepada perempuan yang umur dah 20 an tapi masak sup macam masak air.Sedih.
Apa salahnya ajarkan teknik-teknik yang betul agar nasik yang dimasak tak menjadi bubur.Itu baru betul!


Exam dah nak dekat..banyak lagi yang tak baca,makan tak terurus.Kesian.


Oleh itu saya menyeru rakan-rakan sebaya pakat-pakat la rajinkan diri menjenguk kat dapur dan tolong mak anda kat dapur..belajar siang ayam,siang ikan dan banyak bertanya tentang rempah ratus yang kalian tak tahu.Kenal yang mana satu bunga cengkih,mana satu buah pala..haaa..taklah memalukan mak mertua nanti.Takut dikata orang tak pandai pilih menantu.Aish!Banyak sungguh mulut-mulut orang ni kan?Sabar je lah.




2 comments:

  1. nice entry..haha
    mmg pon..realiti kot..'mulut2 org' ni mudah je nak kata bila pompuan yg dah masuk 20an ni tak reti masak la, itu la, ini la..mcm2 la..mulut org kan..tak penahnye nak kata yg baik..

    ReplyDelete
  2. kann..tulah..tapi takpa..jumla pi belajaq.biaq pandai masak.;D

    ReplyDelete